donderdag 29 augustus 2013

DIY | Hairbows + How to wear!

Strikjes. Ik ben dol op strikjes! Het zijn zo'n schattige dingen. JA! Ik hou echt van strikjes. Dus natuurlijk vind ik strikjes voor in mijn haar super leuk! Ze staan overal goed bij en maken je hele look zo ontzettend cute! Precies omdat ik zoveel van strikjes hou besloot ik een tijd geleden om zelf mijn strikjes te maken. Vandaag toon ik jullie in een DIY hoe ook jij die superschattige strikjes kunt maken. Ook toon ik enkele manieren om je strikken te dragen. Veel plezier en veel succes bij het maken van deze schatjes!

Wat heb je nodig?



- schaar
- lijmpistool
- lijm sticks
- stof naar keuze
- speld (ik gebruik een klik speld, maar eigenlijk is elke speld goed!)

De strik maken!


We beginnen met de stof die we nodig zullen hebben uit te knippen. Ik gebruik een stuk stof van 30 x 21 cm. Je strik word dan ongeveer 14 x 7 cm. Je kunt natuurlijk een kleinere, grotere, smallere ... maken.


Nu moet je de stof een stuk omplooien. Zorg dat je nu twee gelijke delen bekomt. Vervolgens plooi je ook de laatste flap op het dubbelgevouwen deel. Op deze manier krijgt de strik wat meer stevigheid en zijn de randjes mooi afgerond en zie je geen afgerafelde boordjes. Je kunt eventueel het bovenste stuk met wat lijm vast maken aan het onderste deel. Dat hoeft niet, ik heb het hier niet gedaan.


Leg de lange strook stof voor je en plooi één kant tot net over het midden. Vouw daarna de andere helft ook naar binnen. Zorg dat de stof elkaar overlapt! Ongeveer 1 cm is voldoende.


Nu gaan we aan de slag met het lijmpistool. Ik gebruik een klein hobby lijmpistool van Bison. 


Breng lijm aan op het volledig overlappende deeltje. Druk daarna de twee stukjes stevig op elkaar.


Nu is het tijd om de strik te vormen. Neem het lapje stof in het midden vast. De stof vouw je samen in een kleine accordeon. Ik zorg er altijd voor dat de uiteinden naar onder zitten, anders zie je de boordjes van het knippen.

 

Breng nu wat lijm in de middelste plooi aan. Druk dit goed samen. Als er vanboven een klein beetje lijm zou uitkomen is dit geen probleem, dat zul je later toch niet meer zien.



Ook aan de achterkant doe je lijm in de plooitjes en druk je dit goed samen.


Dit is hoe het er nu zou moeten uitzien.


Knip nu nog een strookje van de stof. Mijn strook is ongeveer (net iets meer) 2 cm breed.


Dit strookje wikkelen we om de plek waar we net het accordeonetje aan elkaar hebben gelijmd. Ik zorg dat het strookje twee keer rond de strik gewikkeld kan worden. Zorg er voor dat het einde zich aan de achterkant bevindt zodat we het 'streepje' niet zien.


Doe een beetje lijm op het einde van het strookje en lijm het aan de achterkant van de strik vast. Druk ook dit goed samen.



Nu is het tijd om de speld te bevestigen.


Lijm de speld aan de achterkant op het middenstukje vast. Gebruik voldoende lijm en zorg dat de speld goed vasthangt. We willen natuurlijk niet dat op het einde van de dag onze speld zonder strik in ons haar zit.


Lijm ook de uiteinden van de speld vast aan de stof, zorg ervoor dat je dit mooi in het midden doet. Anders krijgt de strik namelijk rare vormen en plooien aan de voorkant.


Dit is het resultaat! De strik is klaar om in je haar te verdwijnen. Vergeet niet de overige draadjes weg te knippen. (had ik op deze foto nog niet gedaan)

How to wear/style!

Hier zijn enkele manieren van hoe ik mijn strikken draag:



De eerste manier is meteen ook de simpelste manier. Hierbij creëer je een half opgestoken kapsel. Neem gewoon je bovenste plukken haar en breng die achteraan je hoofd samen. In plaats van een rekkertje, speldje... Gebruik je jouw zelfgemaakte strik! Dit vind ik superleuk staan met krullen! Maar niet getreurd, ook met recht haar staat deze look super cute.


Bij deze look maak ik een gewone simpele dot in mijn haar. Maar deze geef ik een leuke twist door schuin onder de dot de strik toe te voegen. Deze look staat dan weer prachtig tijdens het warme weer, je haar zit lekker opgestoken en toch ziet het er fabulous uit!


Ook de laatste manier is een hele leuke. Je maakt een vlecht aan de zijkant van je hoofd. De strik bevestig je aan het begin van je vlecht. Bij deze look is het handig om een iets kleinere strik te gebruiken. Maar omdat dit de strik is die ik voor dit artikel heb gemaakt heb ik hem toch gewoon gebruikt!

Dit zijn de manieren waarop ik mijn strikken draag! Als jij leuke ideetjes hebt of je hebt zelf een strik gemaakt, laat het achter in de comments. Vergeet mijn naam zeker niet te vermelden in je Instagram foto's waarbij je strik te zien is! 

XOXO,
Zara






2 opmerkingen: